söndag 1 augusti 2010

Altanbygget

Så äntligen har sommaren kommit. Skönt med 4 veckors semester, då får man mycket tid till att fixa vidare med huset. Riktigt varma dagar saknar man en altan väldigt mycket. Men med lite tur är den snart klar.




Här har vi kommit en bit på vägen. Reglar och bärlinor börjar komma på plats.


Vi köpte inte färdiggjutna plintar utan grävde ett hål och hällde cement direkt i hållen. Sedan tryckte vi ner metallkonsolerna i cementen. På så sätt slapp vi gräva extra stora håll och kostnaden av macadam, men framför allt undvek vi extra jobb.


Vi hade inte trott att vårat äppleträd skulle ge frukt första året. Vi fick 10st äpplen, men tyvärr har 6 stycken har trillat av. Några pga djur som åt på äpplena och några för att jag inte kunde låta bli att pilla och känna på dom. Men 4 äpplen räcker allt till en paj.


Krusbär, rabarber och rödavinbär. Å detta har vi fått ha ifred för rådjuren... Men INTE för gräsklipparen. Fredriks (för det är VERKLIGEN inte min) robotgräsklippare har lite svårt att se skillnad på gräs och mina buskar. Alf, som gräsklipparen heter har tuggat på mina rabarber och nästan ätit upp en av krusbärsbuskarna. Jag var inte allt för glad. Men nu har Fredrik satt upp käppar runt buskarna så jag får ha dom ifred. Å jag lovar, om Alf ger sig på mina buskar igen får han med mig att göra.


Av en snäll arbetskamrat fick jag 2st plantor med Kinesisk kärleksört. Dom har fått rätt så mycket stryk detta året. Det började med att våra kära rådjur betade ner dom jäms med marken. Sen var vi hundvakt i några dagar. Hunden var bunden i lina på tomten när vi var ute och jobbade med garaget. Ett tu tre så hade kopplet kapat blommorna längs marken. Skam den som ger sig. Duktiga blomman hämtade sig en 3:e gång och växte upp. Sen kom Alf! Som ni ser så är den vänstra blomman lite tilltuffsad men den högra klarade sig undan gräsklilpparen. Tanken är att blomman ska gömma vattenbrunnen. Kanske nästa år?


Å så har vi fått garaget målat. Det tog 50 timmar att måla 2 gånger. Kanske lite lång tid men det är väldigt fint och noggrant målat och inget skvätt på grunden. Skönt att ha det målat inför vintern.


Skylten min pappa gjort har också kommit upp. Alla ser väl att det är Camilla,Fredrik och Solle.
Fin fint blev det.


Här står den elaka gräsklipparen och samlar mer kraft för att kunna äta upp mina växter. Ger han sig på dom ingen hamnar han under den eländiga bron.

Undrar om vi någonsin kommer att få plats med några bilar i garaget. Just nu är den fylld med hästvagnar och annat bröte.


Enkel och billig arbetsbänk. Köksskåp och bänkskiva från Ikea.


Med lite krokar och upphängningsanordning blir det allt lite ordning på torpet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar